Drasztikus leépítések, elmaradt sikerek és a jövő kérdőjelei – mi történik a Days Gone fejlesztőinél?

©Sony

A PlayStation egyik közkedvelt fejlesztőstúdiója, a Bend Studio komoly bajba került. A csapatot sokan a Days Gone miatt ismerik, amely ugyan megosztó fogadtatásban részesült, de idővel kultikus státuszra tett szert. Most azonban a stúdió jövője ismét bizonytalanná vált.

A Bloomberg szerint a Bend Studio a munkatársak 30%-át bocsátotta el, miután egy élő szolgáltatáson alapuló játékuk fejlesztését megszakították. Ez körülbelül 40 embert érintett, és jól mutatja, milyen súlyos belső válság sújtja a csapatot. A hírek szerint ugyan új projektbe kezdtek, de erről egyelőre semmilyen részlet nem ismert.

A PlayStation rajongótábora aggódik. Az elmúlt időszakban több ígéretes projekt is váratlanul elhasalt, és a belsős fejlesztések száma is látványosan megcsappant. A kérdés már nem az, hogy mi történt, hanem az, hogy a Bend Studio képes lesz-e talpra állni.

Mi vezetett a leépítéshez?

Az elmúlt néhány év nem alakult fényesen a Bend Studio számára. A 2019-ben megjelent Days Gone hosszú fejlesztés után került a boltokba, de a kritikai visszhang és az eladások nem váltották be a Sony elvárásait.

A játék idővel népszerű lett, a rajongók pedig régóta kampányolnak egy folytatásért, de a Sony vezetősége nem mutatott érdeklődést a széria továbbvitele iránt. Ahelyett, hogy egy második részen dolgoztak volna, a stúdió más irányba indult el.

Az egyik ilyen projekt egy új Uncharted játék lett volna, de az is idő előtt a kukában landolt. Ezután kezdtek el fejleszteni egy élő szolgáltatású játékot, amit végül 2024 elején töröltek – ez a döntés vezetett a mostani, tömeges elbocsátásokhoz.

Válságban a PlayStation-exkluzív tartalom?

A PS4 generációja aranykor volt a Sony számára. Olyan címek érkeztek, mint a The Last of Us Part II, God of War, Spider-Man vagy éppen a Ghost of Tsushima. A hardver jól fogyott, az exkluzív játékok pedig stabil rajongóbázist építettek.

A PS5 generáció viszont jóval kevésbé hozza ugyanazt a lendületet. Kevés új, nagyszabású belső fejlesztésű játék látott napvilágot, és sokan érzik úgy, hogy a Sony túlságosan is a külső partnerekre támaszkodik, mint például a Final Fantasy sorozatot jegyző Square Enix.

A Death Stranding 2 például bár elsőre belsős játéknak tűnhet, a Kojima Productions független stúdióként működik, és az első rész is végül megjelent Xboxra. Így sokan kérdőjeleket látnak a Sony first-party stratégiája körül.

Van még remény a Days Gone folytatására?

A rajongók szerint elérkezett az idő a Days Gone 2 számára, különösen úgy, hogy az első rész az évek alatt kiérdemelte a maga helyét. Ennek ellenére a jelek nem mutatnak pozitív irányba.

A Bend Studio belső változásai és az eredeti fejlesztőcsapat szétesése komoly gátat szab minden folytatásnak. A kulcsemberek többsége már elhagyta a stúdiót, és az új projekt sincs összefüggésben a zombis világgal.

Az egyetlen halvány reménysugár, hogy a Bend új játéka – bár teljes homály fedi – talán képes lesz új lendületet adni a stúdiónak. A kérdés már csak az, hogy a rajongók meg tudják-e bocsátani a folytatás elmaradását, és hajlandók lesznek-e támogatni egy teljesen új irányt.

Mi várható a Bend Studio jövőjében?

A jelenlegi helyzet alapján a Bend Studio egy új IP-n dolgozik, ami lehetőséget adhat a megújulásra. Azonban a játékpiac jelenlegi állapota, valamint a Sony belső struktúrájában zajló változások komoly nyomást helyeznek minden stúdióra.

A Bend már bebizonyította, hogy képes összetett, nagy volumenű projekteket letenni az asztalra. Ugyanakkor a mostani leépítések és törölt fejlesztések után nehéz elhinni, hogy ez a lendület fennmaradhat.

A rajongók, a szakma és maga a PlayStation is izgatottan várja, mi sül ki a következő projektből. Addig is csak remélni lehet, hogy a Bend Studio megőrzi kreativitását, és nem vész el végleg a feledés homályában.

©Sony

Az utóbbi évek eseményei azt mutatják, hogy a Sony-nak újra kell gondolnia a belső fejlesztések stratégiáját. A túlzott kockázatkerülés és a biztonsági játék hosszú távon visszaüthet, főleg egy olyan dinamikusan változó piacon, mint a videojáték-ipar.

Talán ideje lenne újra hinni a közönségben, és teret adni az olyan projekteknek, mint a Days Gone, amelyeknek ugyan nem volt robbanásszerű rajtjuk, de hosszú távon bizonyították értéküket.

A Bend Studio története figyelmeztetés lehet minden fejlesztőcsapat és kiadó számára: a rugalmasság, a kreativitás és a játékosok iránti bizalom lehet a túlélés kulcsa.