Egy csendes, fagyos hegyoldalon minden lépés számít. Egyetlen hibás mozdulat elég, hogy a mélybe zuhanj. A Cairn című játék pontosan ezt az adrenalint hozza el november 5-én PlayStation 5-re és PC-re.
A játékban egyetlen cél lebeg a szemünk előtt: túlélni a csúcsig vezető, veszélyekkel teli mászást. A fejlesztők nemcsak a fizikai, de a pszichológiai kihívásokra is fókuszálnak. Már most kipróbálható egy PS5 demó, így aki nem bírja kivárni az őszi megjelenést, az azonnal belevetheti magát a jéghideg megpróbáltatásokba.
A Sony State of Play műsorában bemutatott előzetes alapján a Cairn egyedülálló atmoszférával és szokatlan játékmenettel csábítja a túlélésre és precizitásra vágyó játékosokat.
Veszélyes utazás a csend világába
A Cairn főhőse Aava, egy magányos hegymászó, aki a természet könyörtelenségével néz farkasszemet. Nincsenek szörnyek, lövöldözés vagy túlvilági erők — csak a gravitáció, a hideg és a saját határaid. Ez a játék a valóságos veszélyekre épít.
A játékmenet során minden mozdulatnak súlya van. Ha nem figyelsz Aava légzésére, a testtartására vagy a kontroller rezgésére, könnyen a mélybe zuhanhatsz. A Cairn nem hagyatkozik klasszikus UI-elemekre: itt az ösztöneid vezetik a karakteredet.
A vizuális megvalósítás lenyűgöző. A havas csúcsok, jeges sziklák és a végtelen csend mind hozzájárulnak a belső feszültség megteremtéséhez. A játék hangulata sötétebb és komorabb, mint a hasonló stílusú Jusant, amellyel gyakran összehasonlítják.
Nincs UI, csak ösztön és koncentráció
A Cairn egyik legkülönlegesebb eleme, hogy teljesen kihagyja a hagyományos kezelőfelületet. Nincsenek kijelzők, nincs életerő vagy fáradtságmérő. Helyette Aava testbeszéde, zihálása és a kontroller finom rezdülései árulják el, mikor jársz a végső határon.
Ez a fajta megközelítés teljes koncentrációt igényel. A játékosnak a legapróbb jelekre is figyelnie kell, hogy előrejelezze a bajt. Egy-egy rosszul megválasztott kapaszkodó vagy időzítetlen ugrás végzetes lehet.
A fejlesztők szándékosan tartották egyszerűnek az irányítást, de hangsúlyozták, hogy a játék nem könnyű. A cél az, hogy a játékos érezze a hegymászás valóságát: a lassú haladást, a kihívásokat és az eufóriát, amikor sikerül elérni a következő pihenőpontot.
A fizikai és lelki határok feszegetése
A Cairn nem csupán egy túlélőjáték — ez egy meditatív élmény is. A természet csendje, a kihívások és az egyre magasabbra vezető út egyfajta belső utazássá is formálódik. A játékos nemcsak a hegyet hódítja meg, hanem önmagát is.
A játék során egyre extrémebb környezetekkel találkozhatunk: jégbarlangok, meredek sziklafalak, vékony hágók, ahol csak egy szög tartja életben a karakterünket. A pszichológiai nyomás erősebb, mint bármely horrorjátékban.
A túléléshez nemcsak ügyesség, de mentális kitartás is szükséges. Aava karaktere egyre fáradtabb, de a játékos lelkiereje is próbára lesz téve. Ez a kettősség teszi a Cairn-t igazán különlegessé a műfaján belül.
Már most kipróbálható
A Cairn november 5-én jelenik meg PlayStation 5-re és PC-re, de aki már most szeretné megtapasztalni a játék lényegét, az azonnal letöltheti a PS5-ös demót. Ez a lehetőség különösen fontos, hiszen a játék mechanikái nem mindenkinek fognak egyből kézre állni.
A demó tökéletes ízelítőt ad abból, amit a végleges játék nyújt majd. Megismerhetjük Aava karakterét, megtapasztalhatjuk a fizikai feszültséget, és már most átélhetjük az első zuhanások katarzisát.
Ez a fajta előzetes hozzáférés egyértelmű jele annak, hogy a fejlesztők bíznak a játékukban. A The Game Bakers nem egy szokványos kalandot hozott el nekünk — hanem egy belső utazást a túlélés határán.
Érdemes várni rá?
A Cairn nem való mindenkinek. Azoknak szól, akik szeretik a lassú tempót, az elmélyülést és a kihívásokat. Nem lesz telepített célokkal, küldetésekkel vagy lootolható ládákkal. Csak te vagy, Aava és a hegy.
A játékmenet minimalista, de mély. Aki szereti a meditatív, mégis feszültséggel teli játékokat, annak ez egy kihagyhatatlan élmény lehet. A többieknek viszont érdemes kipróbálni a demót, mielőtt döntést hoznak.
Minden jel arra utal, hogy a Cairn az év egyik legeredetibb indie címe lehet. Egy olyan játék, amely megmutatja, hogy a túlélés nem mindig a zombik és posztapokaliptikus világok felségterülete — néha elég egy csendes hegy, és a saját lélegzeted.

Ez is érdekelhet
A Sega ingyenessé tette a klasszikus játékokat, de hamarosan törli őket!
A Beat Saber visszavonul a PlayStationről és ezzel komoly jelet küld a VR jövőjéről
A Bungie szerint még nincs vége a Marathon játéknak, de A fejlesztése teljesen leállt
Öt év után megerősítette az Ubisoft, hogy nem állt le a Prince of Persia: The Sands of Time feldolgozása
A The Witcher 4 fejlesztője elárulta, miért okoz komoly gondot az Xbox Series S
Mini-játékokkal és többjátékos móddal tér vissza a legendás Snake Eater
Az FBC Firebreak lehet a nyár egyik legkaotikusabb és legszórakoztatóbb játéka
A Júniusi PS Plus játékdömping sok feszültséggel, vadászattal és nosztalgiával érkezik
Xbox-ra is megérkezett a final fantasy 16!
A Netflix kizárólagosság után új platformokon is elérhető lesz a Monument Valley 3!