Bajban a People Can Fly! két projektet elkaszáltak és leépítések jönnek!

©Square Enix

A People Can Fly bejelentése megrengette a rajongókat és az iparági szereplőket. Két ambiciózus projekt, a Project Gemini és a Project Bifrost fejlesztését is leállította a stúdió. A döntés hátterében pénzügyi nehézségek és kiadói problémák állnak.

A stúdió nemcsak a játékokat kaszálta el, de komoly leépítések is várhatók. A People Can Fly ezzel újabb hullámát indította el a videojáték-ipart sújtó válságnak. Mindez annak ellenére történt, hogy a csapat olyan címekkel vált ismertté, mint az Outriders vagy a Gears of War: Judgement.

A fejlesztők most kényszerű újratervezésre kényszerülnek, miközben további projekteken is dolgoznak. A következő időszak kulcsfontosságú lehet a stúdió túlélése szempontjából.

Két játék fejlesztését is leállították

A People Can Fly vezérigazgatója, Sebastian Wojciechowski egy LinkedIn-bejegyzésben erősítette meg a hírt. Közlése szerint a stúdió kénytelen volt „újracsoportosítani” és „jelentősen leépíteni a csapatokat”. A megszűnő projektek a Gemini és a Bifrost kódnévre hallgató játékok voltak.

A Gemini projekt a Square Enix kiadásában készült volna, de a kiadó nem írta alá a szerződést, és nem is jelezte, hogy folytatni kívánja a közös munkát. Ez gyakorlatilag ellehetetlenítette a fejlesztést, így a People Can Fly kénytelen volt megszüntetni a munkálatokat.

A másik projekt, a Bifrost, egy önállóan kiadott VR-játék lett volna, de a finanszírozás hiányában az is áldozatul esett. A stúdió így kénytelen volt teljesen elkaszálni mindkét címet, amelyek egyébként már hosszabb ideje készültek.

Korábban is voltak gondok

Ez nem az első alkalom, hogy a stúdió komoly döntéseket kénytelen hozni. Már 2024 decemberében leállították a Project Victoria fejlesztését is, és akkor is csökkentették a Bifroston dolgozók létszámát. Úgy tűnik, a People Can Fly hosszabb ideje küzd a stabilitás megteremtésével.

Érdekesség, hogy akkor még úgy tűnt, a Gemini mögött biztos háttér áll, hiszen a Square Enix volt kijelölve kiadónak. Most viszont az is világossá vált, hogy a kapcsolat megingott, és a kiadó egyszerűen kivonult a projekt mögül.

A stúdió számára komoly érvágás, hogy három projektet is kénytelen volt leállítani kevesebb mint fél éven belül. Ez nemcsak a dolgozókat, hanem a játékos közösséget is érinti, akik hónapok, esetleg évek óta vártak újabb információkra ezekről a címekről.

Mi maradt a jövőre?

A fejlesztőcég még nincs teljesen elveszve. A bejelentés szerint a People Can Fly továbbra is dolgozik több játékon, például a Project Delta nevű címen, amelyet a Sony számára fejlesztenek. Emellett társtársfejlesztőként vesznek részt a Gears of War: E-Day munkálataiban is az Xbox stúdió, a The Coalition mellett.

A jövő kulcsa ezekben a projektekben lehet, de a stúdió most minden korábbinál nagyobb nyomás alatt áll. A piac bizalmát újra meg kell szerezniük, különösen a kiadók részéről, akik nélkül nehéz lesz bármilyen nagyszabású játékot tető alá hozni.

A stúdió korábbi címei, különösen az Outriders, ugyan kultikus státuszt értek el, de kereskedelmi szempontból nem váltak óriási sikerekké. Ez tovább nehezíti a finanszírozás megszerzését a jövőbeli projektekhez.

Végszó a játékipar kihívásairól

A People Can Fly példája is jól mutatja, milyen törékeny a független fejlesztőstúdiók helyzete a mai videojáték-iparban. Még a nagy múltú csapatok sem élveznek védettséget a kiadói elállások és a pénzügyi kockázatok ellen.

Egy projekt sorsa gyakran nem a kreativitáson, hanem a szerződéseken és pénzügyi háttéren múlik. Ha egy kiadó kihátrál, az egész fejlesztés kárba veszhet – bármilyen ígéretes is volt korábban. A játékfejlesztés világa így nemcsak technológiai és művészi kihívás, hanem egyre inkább gazdasági túlélőverseny is.

Ahogy a stúdiók sorra zárnak be projekteket, a rajongók is egyre óvatosabban lelkesednek új bejelentésekért. A People Can Fly jövője most azon múlik, hogy sikerül-e bizalmat építeni és megtartani azokat a projekteket, amelyek még életben maradtak.

©Square Enix