Az EA váratlan döntés után elkaszálták a Black Panther játékot

©EA

Az Electronic Arts újabb meglepő fordulattal sokkolta a játékosközösséget. A cég bejelentette, hogy teljesen törli a készülő Black Panther játékot, valamint bezárja a projektet fejlesztő stúdióját, a Cliffhanger Games-t. Ez a döntés nemcsak a Marvel-rajongókat érinti érzékenyen, hanem új kérdéseket is felvet az EA jövőbeni stratégiájával kapcsolatban.

A játék eredetileg egy nagyszabású, harmadik személyű akció-kalandjáték lett volna, amely a legendás Wakanda világában játszódik. Az EA korábban még büszkén mutatta be a projektet, most viszont a „növekedési lehetőségek optimalizálására” hivatkozva teljesen eltávolítja azt a tervei közül.

Mindez egy nagyobb volumenű leépítési hullám része, amely több EA-stúdiót is érint. Úgy tűnik, a vállalat lassan, de biztosan eltávolodik a licencelt IP-ktől, és inkább saját márkáira, valamint bevált franchise-okra összpontosít.

Miért kaszálták el a Black Panther játékot?

A Black Panther játék eredetileg 2023 júliusában került bejelentésre, mint az EA és a Marvel közös együttműködésének egyik zászlóshajója. A Cliffhanger Games nevű új stúdiót kifejezetten erre a projektre hozták létre.

A játék a tervek szerint egy dinamikus, történetközpontú élményt kínált volna, amelyben a játékosok a Fekete Párduc szerepében fedezhették volna fel Wakandát. A projekt nagyratörő ambícióit azonban nem követték hosszú távú befektetések – a fejlesztés alig egy év után leállításra került.

A döntés része az EA azon stratégiájának, hogy „a kreatív energiákat a legnagyobb növekedési lehetőségekre” összpontosítsák. Ez a megfogalmazás azonban sokak szerint elfed egy fokozódó bizalmatlanságot a licencelt IP-k jövőjével szemben.

A Cliffhanger Games bezárása mit jelent?

A stúdió bezárása nemcsak a Black Panther játék végét jelenti, hanem több tucat fejlesztő állását is veszélyezteti. Az EA ugyan próbálja más részlegeiben elhelyezni a Cliffhanger munkatársait, de a teljes integráció nem garantált.

A döntés ugyanakkor része egy szélesebb leépítési hullámnak is, amely az EA mobil- és központi csapatait is érinti. Korábban már más stúdiók, például a Respawn is áldozatául estek a cég strukturális átalakításainak.

A vállalat megfogalmazása szerint ez a lépés a „változó iparági környezethez való alkalmazkodás” jegyében történt. A valóság azonban sokkal inkább azt mutatja, hogy az EA egyre óvatosabb a külső licencekkel kapcsolatos kockázatokkal szemben.

Mit jelent ez a Marvel-játékok jövőjére nézve?

A Black Panther projekt elkaszálása nem egyedülálló eset, de figyelemfelkeltő precedenst teremthet. Jelenleg még létezik egy másik Marvel-játék, az Amy Hennig vezette Marvel 1943: Rise of Hydra, amelyben szintén szerepel a Fekete Párduc karaktere – ezt azonban egyelőre nem törölték.

Az EA ugyanakkor egyre inkább háttérbe szorítja a Marvel-univerzumon belüli terveit. A jövőbeli fókusz olyan címeken van, mint az Iron Man játék az EA Motive-tól, a következő Star Wars Jedi rész, valamint jól ismert franchise-ok, például a The Sims, Battlefield, Skate és Apex Legends.

A helyzet iróniája, hogy a Black Panther film több mint 1,3 milliárd dolláros bevételt hozott világszerte, ami bizonyítja a karakter népszerűségét. Ennek ellenére a játékosok úgy tűnik, nem kapnak lehetőséget, hogy egy AAA-játékban is felfedezzék Wakanda világát.

Miért vonul vissza az EA a licencelt IP-ktől?

Az EA már 2024 februárjában jelezte, hogy háttérbe szorítja a jövőbeni licencelt IP-k fejlesztését, különösen akkor, ha nem lát bennük hosszú távú üzleti potenciált. Andrew Wilson vezérigazgató szerint az iparág gyors változásaihoz rugalmasabb stratégia szükséges.

Ennek ellenére a cég nem zárkózik el teljesen az együttműködésektől: a nemrég bejelentett Star Wars: Zero Company stratégiai játék például továbbra is a Lucasfilm licencével készül. Ez azonban inkább kivételnek, mint szabálynak tűnik.

A döntések mögött valószínűleg pénzügyi és üzletfejlesztési megfontolások állnak, nem pedig a rajongók igényei. A nagy franchise-okra építő játékok fejlesztése ugyanis drága és kockázatos, míg az EA saját márkái kiszámíthatóbb bevételt garantálnak.

©EA

A játékosoknak egyre inkább fel kell készülniük arra, hogy a nagyszabású, licencelt játékélmények ritkábbak lesznek. A Black Panther esete jól példázza, hogy még egy világsikerű karakter sem elég, ha a kiadó nem lát benne üzleti potenciált.

Bár az Iron Man játék még készül, és az új Star Wars cím is fejlesztés alatt áll, a jelek szerint az EA elsősorban saját IP-kre és stabil franchise-okra épít a következő években. Ez pedig azt jelenti, hogy a Marvel-rajongóknak más fejlesztőknél kell keresniük a jövőbeli lehetőségeket.

A Cliffhanger Games megszűnése pedig nemcsak egy ambiciózus projekt végét jelzi, hanem azt is, hogy az EA egy új, konzervatívabb korszakba lép, ahol a kreatív kockázatok helyett az üzleti biztonság diktálja a játékipar jövőjét.