A virtuális valóság éveken át a jövő játékélményeként tetszelgett. Mára azonban világossá vált, hogy nem minden platform tudott vele élni. A PlayStation is egyre inkább háttérbe szorítja VR-törekvéseit, amit most a Beat Saber fejlesztőinek döntése is alátámaszt.
A világ egyik legismertebb VR-játéka, a Beat Saber hivatalosan is megszünteti a PlayStation 4 és PlayStation 5 konzolokon való frissítéseit. A bejelentés halkan, de annál súlyosabb következményekkel robbant. Ez nemcsak egy korszak végét, hanem egy jövőkép átalakulását is jelzi.
A háttérben ott húzódik a PSVR2 gyenge piaci teljesítménye, a támogatás hiánya, és az, hogy a Sony úgy tűnik, egyre kevésbé akar részt venni a VR-fejlesztések versenyében.
Miért számít ennyire Beat Saber visszavonulása?
A Beat Saber évek óta a VR játékpiac egyik zászlóshajója. Ritmikus játékmenetével és energikus pályáival széles közönséget hódított meg. A játék nemcsak eladásokat generált, hanem erősítette a VR-technológia létjogosultságát is.
A Beat Games bejelentése szerint a frissítések 2025 júniusában megszűnnek, a multiplayer funkciók pedig 2026 januárjától nem lesznek elérhetők PlayStationön. A játék megvásárolható és használható marad, de új tartalmak már nem érkeznek. Ez a lépés egyértelműen visszalépés a PSVR2 számára, és megerősíti azt az iparági véleményt, hogy a Sony nem képes vagy nem hajlandó támogatni ezt a szegmenst hosszú távon.
A döntés hátterében nem áll konkrét indoklás, de a jelek szerint a fejlesztőcsapat inkább más platformokra és a jövőbeli terveikre koncentrál.
A PSVR2 nehéz öröksége
A PSVR2 műszakilag lenyűgöző eszköz, de a megjelenéskor 550 dolláros ára sokakat elrettentett. Még ennél is nagyobb gondot jelentett, hogy a Sony alig nyújtott exkluzív tartalmat. Az olyan címek, mint a Horizon Call of the Mountain bár látványosak voltak, de nem adtak elég okot arra, hogy tömegek fektessenek be az eszközbe.
Sok játékos és fejlesztő úgy érezhette, hogy a Sony félgőzzel támogatja saját VR-platformját. A PSVR2 által kínált élmény már elérhető volt más olcsóbb eszközökön is, így a versenyelőny gyorsan elolvadt. A State of Play eseményeken is alig esett szó VR-játékokról, ami intő jel volt a rajongók számára.
Ebben a közegben a Beat Saber kivonulása már nem meglepő, hanem inkább logikus következmény.
Merre tovább a VR számára?
A Beat Games szerint a döntés célja, hogy a fejlesztőcsapat a következő „nagy lépésre” koncentrálhasson a Beat Saber jövőjével kapcsolatban. Bár részleteket nem árultak el, sejthető, hogy új platformokra, új funkciókra és még mélyebb VR-élményekre készülnek.
A VR-technológia tovább él, sőt fejlődik, de a PlayStation egyre kevésbé része ennek a fejlődésnek. A Meta, a Valve és más szereplők továbbra is invesztálnak a technológiába, míg a Sony inkább visszavonulót fúj.
A játékosok, akik PlayStationön fedezték fel a Beat Sabert, nem veszítik el teljesen a hozzáférésüket. A játék és a meglévő tartalmak elérhetők maradnak, de az új élményekért más platformra kell majd váltaniuk.
Miért érdemes figyelni ezt a döntést?
A Beat Saber lépése túlmutat önmagán. A VR jövője még mindig képlékeny, és most újabb jelet kaptunk arra, hogy a PlayStation nem lesz ennek az élvonalában. Ez különösen fájó lehet azoknak, akik reménykedtek abban, hogy a PSVR2 egy új korszakot nyit meg a konzolos VR-játékokban.
A döntés ugyanakkor egy lehetőséget is jelent: a Beat Games szabad kezet kap új utak keresésére. Talán egy teljesen új cím, vagy egy új platformra fejlesztett Beat Saber 2.0 van készülőben. A fejlesztők szavai szerint ugyanis szenvedélyük a VR iránt töretlen.
Miközben a PlayStation VR talán elcsendesedik, a virtuális valóság új hulláma csak most készül elindulni – máshol, más formában, de valószínűleg még mindig a Beat Saber ritmusára.

Ez is érdekelhet
A RimWorld Odyssey DLC rekordokat dönt a Steam-en
GTA 6 bevételi rekordokat dönthet és újraírhatja a játékipar történetét
Végre lehetőség nyílt az eredmények megszerzésére add-onokkal a Minecraft Bedrock Editionben
A Total War Warhammer 3 ostromrendszer újjászületik – Tesztelheted a bétában
eZEK a Civilization 7 1.2.3 frissítés újdonságai
EA Sports FC 26 – megjelenés, platformok és előrendelési bónuszok
Genshin Impact 5.8 frissítés minden újdonsága és a Special Program dátumának bejelentése
Itt az Xbox Game Pass júliusi második hulláma
A Switch 2 frissítés javítja a szülői felügyelet és a visszafelé kompatibilitás problémáit
A Fortnite szerverek leálltak – mikor lesz újra elérhető a játék?